By browsing our site you agree to our use of cookies. You will only see this message once.

Find out more


Jaargang 3 Nummer 2

Terug
Nieuwsbrief NVPC ’99 Jaargang 3 Nummer2

Online: Het Internet, hype of serieuze aangelegenheid?

Er wordt wat afgeschreven over het Internet, elk radio programma roept zijn emailadres, "bezoek onze website op www……" elk zich respecterend bedrijf is ook bereikbaar via het net. Maar is dat allemaal wel zo nodig? Hoe serieus moet je dat nou allemaal nemen?


Gezichtspunt

 
Dat hangt erg af van je gezichtspunt.

Het bedrijf dat zijn concurrentie op het Internet ziet gaan wil niet de boot missen. Er wordt iemand ingehuurd want men kent het medium niet of nauwelijks, en deze webbeheerder zal uiteraard het Internet als iets belangrijks zien en dit zo verdedigen. (Het is zijn brood) Het is echter best mogelijk dat de ervaren Internetter helemaal geen behoefte heeft aan zulke websites, of dat de concurrentie zulke belabberde pagina’s heeft dat je er dan beter géén kan hebben omdat dat eerder tegen je werkt dan voor je.

De netwerk beheerder ziet bedreigingen voor zijn lokale bedrijfsnetwerk dat eenmaal aangesloten op het Internet ten prooi kan vallen aan hackers (inbrekers) en virussen.

De consument heeft verschillende gezichtspunten, hij of zij kan informatie zoeken, willekeurig rondkijken of daadwerkelijk iets doen.

Informatie zoeken

Er is (te) veel informatie te vinden over vrijwel elk denkbaar onderwerp. Maar je moet die wel vinden. Er zijn pareltjes te vinden die het leven aangenaam maken. (De Medline direct raadplegen bijvoorbeeld) Het is de kunst alleen die te vinden, en het is de vraag of je daar tijd in wilt stoppen. Als je weet wáár je moet zijn is dan is het een fantastisch medium, zo niet kan het een avond vergallen. (Zie ook de vorige nieuwsbrief)

Om informatie te vinden kan je meestal niet zonder zoekmachines want er is meer informatie dan wij kunnen bekijken, die doen dus goede (sponsor) zaken. Als je dan iets gevonden hebt wil je eigenlijk weten dat het ook te vertrouwen is. Dat kan je aan de buitenkant niet zien! Iedereen kan van alles beweren en de prachtigste pagina’s maken terwijl er niets van klopt en de betrouwbaarste instituten kunnen belabberde teksten leveren die dé standaard zijn. Het is dus zaak zogenaamde "safe houses" te vinden, pagina’s waarvan je zeker weet dat ze te vertrouwen zijn bijvoorbeeld van professionele organisaties. Maar als je ze weet te vinden kán je ook veel vinden, zoals: het weer in welk land dan ook, sneeuwhoogtes, flight information, het laatste nieuws, gebruiksaanwijzingen en specificaties van allerlei apparatuur, oncologie protocollen, adressen, congresinformatie etc etc.

Surfen

Als je gewoon maar wat rond kijkt is het alleen van belang of het er aardig uit ziet en makkelijk op te nemen is. Meer dan dit is het niet, het is een soort zappen, zonder doel. Met miljoenen pagina’s komt deze categorie mensen dus ruim aan zijn of haar trekken.

Iets doen

Is er al wat te doen? Ja, langzaam maar zeker komen er echte toepassingen. Je kan boeken kopen, en je die laten sturen (vergeet niet de BTW er bij te tellen, anders doet de douane dat voor je en is zo’n boek toch duurder dan je dacht!). Je kan een reis boeken. En natuurlijk veel software kopen en up-to-date houden. Deze, meer commerciele kant, van het Internet is in opkomst. Een goed algemeen geaccepteerd betrouwbaar betaalmiddel is het enige dat nog staat tussen een enorme groei van dit soort zaken. Denk maar aan de voordelen. Geen winkel meer maar alleen maar een magazijn, een super postorderbedrijf zonder papieren folders. Elke wijziging in voorraad en beschikbaarheid van produkten kan onmiddellijk aangepast worden.

Hype of niet?

Leuke opsomming van gezichtspunten van Heijningen, maar hoe zit het nou?

Naar mijn mening is het een nog onvolwassen medium met grote potentie. Het zal zijn plaats tussen telefoon, brief, televisie, teletekst, krant en radio moeten vinden. Naar alle waarschijnlijkheid zal het een menging van dit alles worden, sterker nog, er is een grote kans dat het met name televisie, telefonie en teletekst zal opslokken. Deze media gaan naar alle waarschijnlijkheid gebruikmaken van het Internet. Er zijn al allerlei proefprojecten waar binnen dit al efficiënt werkt.

Ook de telefonie heeft veel weerstand gekend bij introductie, en niet te vergeten veel kinderziektes. Dat is hier niet minder. Eerder meer. Het is, denk ik, alleen makkelijker op de trein te springen en mee te rijden, dan van de kant te blijven kijken. Nieuwe ontwikkelingen op het Internet worden sneller begrepen en gebruikt als men er al wat gebruik van maakt. Al doende wordt je langzamerhand vertrouwd. De kosten blijven binnen de perken, als je al een computer hebt ben je rond de 300,- per jaar kwijt. Voor dat bedrag heb je in ieder geval de beschikking over een fantastisch communicatie medium: de email. Om met de vraag uit de inleiding te eindigen: is het nodig? Nee, maar het wordt wel onmisbaar. Hoe serieus moet je het nemen? Zeer serieus.

Tot de volgende nieuwsbrief.

Ivar van Heijningen,
Isala klinieken, locatie sophia
vanheijningen@nvpc.nl

Powered By: webCiters